Begeleider Liselot Bomers werkte tijdens de laatste training in maart samen met Peter Ligthart. Beiden zijn ze zeer gemotiveerd om onze docenten en vakexperts verder te helpen en hun impact te vergroten. Ze deden dit door de docenten persoonlijk uit te dagen, en ze concrete handvatten te geven. De docenten hadden uiteenlopende onderwijservaring, en kwamen onder andere vanuit de Bloedbank, Diagnostiek en Reagents. De groep was heel divers en dat maakte de interactie en uitwisseling waardevol.
We vroegen de begeleiders naar hun ervaring:
Peter: ‘Het lesgeven doen wij als kennisexperts er vaak vrijwillig bij, didactiek zit meestal niet in onze vooropleiding. Ik heb over de jaren heen veel ervaring opgedaan in het lesgeven en help mijn collega’s graag, zodat ze in korte tijd meer resultaat behalen. De kennis hebben ze al, maar ik denk graag mee over de kunde van het overbrengen. Toen Liselot me na een inspiratiesessie voor docenten vroeg om mijn ervaringen te delen en de training samen te geven, hoefde ik niet lang na te denken. Normaal ben ik de expert en weet ik precies wat ik wil zeggen en wil doen als ik voor de groep sta, dit keer was ik zelf ook aan het leren. Een ontzettend leuke, intensieve en enerverende ervaring.’
Liselot: ‘Het geven van didactische vaardigheden is voor mij mooi en dankbaar werk om te mogen doen. Het zijn echt vaardigheidstrainingen waarbij je heel snel effect ziet. Dit komt omdat didactische vaardigheden concreet zijn en snel eigen te maken. Bij de begeleiding zijn we bezig om docenten/ vakexperts met een didactische blik naar hun eigen les te laten kijken. We helpen ze om vanuit daar nieuwe keuzes maken: wat wil ik echt overbrengen aan mijn deelnemers? Waarom? En, op welke manier heeft dit de meeste impact? Docenten willen vaak gelijk experimenteren met nieuwe werkvormen en zien/ervaren tijdens de training al effecten. Ik geniet van de begeleiding van dit proces. Dit keer vond ik het extra bijzonder, omdat ik de begeleiding samen met Peter kon doen. Ik denk dat we hierdoor nog meer konden betekenen voor deze groep docenten.’
Reacties docenten:
Anoniem: ‘Voor mij was het de eerste keer dat ik een training Didactische vaardigheden volgde. Ik heb deze tweedaagse training dan ook als erg leerzaam ervaren. De training bestaat uit zoveel meer dan alleen maar leren presenteren. Je leert ook hoe je een draaiboek maakt voor jezelf waarin je aangeeft per onderdeel hoeveel tijd je wil besteden per onderwerp en hoe je je doelgroep in het oog houdt. Het is een hele goede en waardevolle training voor zowel beginners maar ook voor gevorderden. Iedereen zou deze training moeten volgen’.
Hermien Elzinga: ‘Als trainer bij het Donor Service Centre heb ik de cursus Didactische vaardigheden als heel waardevol ervaren. Ik zat altijd meer op de kennisoverdracht, maar door deze training zit ik nu meer op de leerdoelen. Vraagstellingen als: Hoe hou ik de groep betrokken, welke onderwerpen zet ik in tijdens een training en hoe zet je die in de tijd weg? Dit zijn hele goede handvatten waar ik als trainer mee verder kan’.
De volgende didactische vaardigheidsmodule die gepland staat is de verdiepingsmodule op 15 september en 6 oktober. De basismodule zal nog worden ingepland, dus hou de website in de gaten.